Spelend en belevend leren

Voor ouders

Passend onderwijs voor jonge beelddenkers

Sommige kleuters denken in taal, andere kleuters denken in beelden. De meeste kinderen maken rond hun tiende de overgang van beelddenken naar taaldenken, maar sommigen blijven dingen leren door te zien en te beleven.

  • Wil je ontdekken wat beelddenken precies is? 
  • Wil je een beelddenkend kind herkennen en optimaal kunnen begeleiden? 
  • Wil je weten tegen welke (leer)problemen een beelddenker kan aanlopen, zodat je op tijd kunt bijsturen? 
  • Wil je als leerkracht of zorgleerkracht de best mogelijke ondersteuning bieden aan beelddenkende kinderen?
  • Wil je kinderen passend onderwijs geven dat rekening houdt met hun eigen leerstijl?

Deze training geeft je meer inzicht en praktische kennis over beelddenken bij kleuters. Omdat ons onderwijs sterk gericht is op taaldenkers, lopen beelddenkers het risico om een leerachterstand op te lopen. Met deze training willen we werkvormen aanleren die aansluiten op de visuele leerstijl van beelddenkers.

Doelgroep

De training staat open voor kleuterleiders, leerkrachten van het eerste leerjaar, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, IB’ers, RT’ers, GON/ION begeleiders uit het basisonderwijs en ouders.

Hoe verloopt deze training?

We reiken je waardevolle tips, oefeningen en adviezen aan om op een speelse manier thema’s zoals letters en cijfers aan te pakken. Onze uitgangspunten zijn de verschillende leer- en denkstijlen die kinderen hanteren, en de 8 intelligenties van Gardner. Na de training kun je meteen aan de slag gaan.

Wat bereik je met deze training?

Een magische aanpak om leerproblemen bij beelddenkende kinderen aan te pakken, hebben we niet. Elk kind is uniek en heeft zijn eigen manier van leren. Wat wel zeker is, is dat jonge beelddenkers het best op een spelende en belevende manier leren. Een manier die rekening houdt met hun individuele leerstijl en die inspeelt op hun meervoudige intelligentie. Na deze training ken je de juiste tools om beelddenkers te begeleiden.

Wil je jonge kinderen die in beelden denken op de beste manier ondersteunen?

Praktische informatie

De training vindt plaats van 9.30 tot 16.30 uur. Koffie, thee, versnaperingen en lunch zijn voorzien.

Ook individuele training Ik Leer Anders

Is je kind een beelddenker en worstelt je kind met de lesstof? De Sprankelboom begeleidt beelddenkende kinderen met leerproblemen onder meer met de methode Ik Leer Anders.

Lees meer over de individuele training Ik Leer Anders.

We kunnen je ook nog op een andere manier laten sprankelen