Ik Leer Anders
Individuele training
Wist je dat veel kinderen niet in woorden denken, maar in plaatjes? Het zijn beelddenkers! Deze kinderen hebben vele kwaliteiten: ze zijn gevoelig, creatief, artistiek, origineel, enthousiast, fantasierijk en kunnen heel snel denken. Vaak zijn ze muzikaal of zijn het goede dansers.
Maar wat als het niet lekker loopt op school en je kind …
- vaak onzeker is
- worstelt met rekenen en/of taal
- veel dagdroomt
- moeite heeft met plannen en/of klokkijken
- de uitleg van de juf of meester niet altijd begrijpt
- zo goed haar of zijn best doet, maar het toch vaak niet lukt
Grote kans dat je kind een beelddenker is! Geloof me, er is niets mis met je dochter of zoon, want deze kinderen zijn best slim. Het ligt veelal aan de manier waarop de lesstof op school wordt aangeboden. Ze leren gewoon anders!
Als gecertificeerd coach ‘ik Leer Anders’ kunnen de coaches van De Sprankelboom je kind én jou extra steun en begeleiding bieden.
Je bent zo mooi
anders dan ik,
natuurlijk niet meer
of minder maar
zo mooi anders,
ik zou je nooit
anders dan anders willen.
– Hans Andreus
Hoe verloopt de individuele training Ik Leer Anders?
We maken gebruik van visueel materiaal om de lesstof te verduidelijken en leren je kind hoe hij of zij de lesstof visueel kan verwerken en opslaan.
We beginnen met structuur aan te brengen in het hoofd.
Vervolgens komen alfabet, spelling, dictee, rekenen, de maal- en deeltafels en klokkijken aan bod. Je kind krijgt ook tips voor andere vakken als geschiedenis, biologie, aardrijkskunde, werkstukken en boekbesprekingen. Om het leren nog meer te vergemakkelijken krijgen jullie ook eenvoudige bewegingsoefeningen mee om thuis toe te passen. Waar nodig worden ook andere methodes en werkvormen ingezet.
Praktische methode Ik Leer Anders
De Sprankelboom maakt onder meer gebruik van een leermethode die specifiek gericht is op het beelddenken: ‘Ik Leer Anders’. De methode ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de visuele kwaliteit van het beelddenkende kind, waardoor het kind dezelfde leerstof sneller en beter opneemt.
Wat bereikt je kind met de individuele training Ik Leer Anders?
Dankzij de praktische werkwijze is het resultaat direct zichtbaar. Al tijdens de eerste sessie kan een kind aangeven of de methode werkt.
Door het visueel opslaan van de lesstof wordt de lesstof veel beter onthouden. Het hoofd voelt ´opgeruimder´ aan, en we zien een vooruitgang in spellen, dictee, lezen, rekenen en leren van vakken als WO.
Kinderen reageren enthousiast op de methode ‘Ik leer Anders’. Leren wordt weer leuk en versterkt hun gevoel van zelfvertrouwen. En wat nog belangrijker is: ze voelen zich begrepen en ontdekken dat ze niet de enige zijn die op een visuele manier denken en kijken.
Wat is je rol als ouder
We betrekken jou als ouder intensief bij de individuele training zodat je jouw kind na elke sessie thuis verder kan begeleiden.
Praktische info
De praktische training omvat vier sessies van 1u. Afhankelijk van de specifieke leerproblemen van het kind zijn aanvullende sessies mogelijk. Er wordt tevens gewerkt met het werkboek Ik Leer Anders.